Bleeding Heart by Shabbyblog

Friday 21 June 2013

Kudup bunga Zinnia!

Pokok Zinnia yang saya ada sekarang adalah batch kedua yang disemai pada Hari Pekerja 1 Mei yang lepas.Batch pertama gagal sepenuhnya akibat lecuh anak benih..

Sejak disemai hampir 2 bulan yang lepas, dari lebih 10 anak pokok dalam pasu yang sama hanya dua pokok ini je yang berjaya membesar.Tak tahu mana silapnya, tapi saya memang kena bekerja keras membesarkan 2 pokok yang selamat ni sebab dah beberapa kali hampir menyusul kawan-kawannya juga.Padahal dari pembacaan kat internet dan majalah,Zinnia terkenal sebagai pokok bunga yang senang tumbuh dan "low maintenance.Masa tu dah terfikir yang bukan-bukan.Mungkin saya ni memang jenis "tangan panas" dan takde bakat menanam,dulu masa kecik-kecik apa yang ditanam senang tumbuh dan besar tu bukan sebab saya yang tanam tapi sebab tanah tu subur,hohoho.

Namun harini, dua pokok Zinnia kesayangan saya seolah-olah cuba membuktikan sebaliknya.
Biarlah gambar mereka yang berkata-kata menceritakan tentang kisah mereka berdua sehingga akhirnya hampir berjaya berbunga.


kudup yang paling besar


kudup kedua yang baru berputik

Hilang rasa lelah.Tak sabar nak tengok kembangnya pula.Warna apa agaknya.Gambar pada paket benih adalah bunga Zinnia warna merah.

No comments:

Post a Comment

Harap dapat beri tunjuk ajar dan berkongsi ilmu dengan saya :)