Bleeding Heart by Shabbyblog

Wednesday 3 July 2013

"Adopted" dari Sg. Buloh Part 1

Salam alaik :)

1hb tengah malam saya sekeluarga telah bertolak ke KL atas urusan yang penting.Tiba di KL 4 am,puas round akhirnya dapat la check in kat hotel Plaza lewat jam 5 am.Dekat pukul 6 baru dapat sambung tidur then kena bangun lagi 2 jam kemudian untuk urusan penting tersebut.

Sedikit introduction untuk bilik "triple bed" Hotel Plaza yang kami tumpang untuk beberapa jam cuma, pada harga RM266 :)

Budak-budak tecit terlebih excited pada 5 a.m


bathroom...bersih dan selesa. Dua gambar di bawah adalah kemudahan lain yang disediakan.TV pun ada tapi no Astro :)




Selesai urusan saya, memandangkan tempat urusan tersebut dijalankan adalah berdekatan KLCC, kami ambil keputusan singgah sebentar dengan tujuan berjumpa kenalan saya dan sambil memperkenalkan salah satu mercu negara ni pada anak-anak :)
(padahal sebab makbapaknya yang dah lama tak tengok KLCC)

Sekejap je kat KLCC,dah abis borak ngan kawan dan anak-anak pun dah dapat souvenir sorang satu,kami pun beredar sebab nak kejar waktu check out dari hotel.

Sementara tunggu myKanda bayar tiket parking kat autopay,sempat jugakla saya tarik anak-anak keluar kot pintu Starbuck berdekatan untuk tunjuk taman air pancut.Mereka memang suka la tengok pemandangan air tu,sehinggakan berlari-lari nak turun tangga untuk pegi kat kolam air pancut.Nasib baik ayahnya cepat-cepat kejar anak-anak,sebab maknya(saya la tu) ter"pandang"sesuatu yang berharga yang diidam-idamkan selama ini sehingga terleka!

Apa lagi, kalau bukan pokok bunga!

Saya punya la terleka membeleknya tanpa hiraukan orang yang tengah makan minum kat Starbuck tu.Otak saya ligat pikirkan cara camne nak dapatkan "souvenir" saya ni.Menyesal dalam hati tu toksah cakap la sebab tak bawa gunting kecik dalam bag.kalau bawak pun gerenti kena rampas laa masa masuk area embassy tadi untuk selesaikan urusan penting saya tu.

Last-last saya ambil juga tanpa kebenaran dari caretaker...mencurikah ni??Astaghfirullah...
Nak minta pun taktau dari siapa...dalam hati minta dari Allah yang Maha Pencipta,boleh juga kan?
Try ambil ranting yang tak hijau sangat tapi liat pulak,cuma dapat patahkan yang masih hijau sangat lagi ni.Ada beberapa kuntum bunga juga dipetik dan diletak dalam kereta.Subhanallah baunya wangi sangat walaupun beberapa kuntuman kecik aje.




Inilah ia souvenir saya dari halaman Starbuck KLCC yang merupakan koleksi yang diidamkan saya : bunga melur @ jasmin.Saya belum pasti lagi jenis melur ni.Yang pasti kelopak berlapis-lapis...maybe Duke of Tuscany?
Untuk kekalkan kesegaran sebab niat saya nak tanam kat rumah,saya basahkan secukupnya beberapa helai tisu kat toilet dan balut hujung ranting, kemudian letak dalam plastik kecik bekas pampers anak saya :D Macam tu je la saya letak dalam kereta sampai la kami tiba ke rumah malam tadi lewat 1 am.Baru la saya masukkan dalam bekas recycle yang berisi air ni dan letak dalam bilik tidur.Subhanallah...!baunya bertambah wangi!Bila saya amati,rupa-rupanya putik-putik bunga yang tak sengaja terpetik juga,dah mekar rupanya..!(gambar ke-2)Patutla baunya harum sangat...jiwa pun rasa tenang dan nyaman :)

Tak cukup dengan ini, saya "ngecek" myKanda untuk bawa saya ke Sg. Buloh :)
Alang-alang dah sampai KL,lagi pun sebenarnya saya sangatlah "terliur" membaca entry gardener-gardener lain menceritakan pasal nursery kegemaran mereka yang terletak di Sg. Buloh.Dari cerita mereka,harga pokok-pokoknya amatla murah malah banyak jenisnya yang hampir mustahil lah saya nak dapatkan di sekitar tempat saya tinggal apatah lagi dengan harga yang murah.Bila myKanda tanya lokasi terperinci untuk setting kat GPS,saya cuma sengih-sengih siput je la.Sejujurnya saya tak tahu nama nursery atau kampung atau jalannya sebab saya malu nak tak pernah tanya kat tuan punya blog gardening,jadi saya pujuk je la dia untuk follow je jalan Sg. Buloh dan berhenti kalau nampak nursery.

Mula-mula memang tak nampak satu pun nurserynya...sampai saya dah cuak bila myKanda persoalkan betul ke ada banyak nursery kat Sg. Buloh.Gulp....!!Nak tanya Mak Aji Greenfingers ke..Diana KBB ke..bukannya saya ada nombor contactnya.

Tapi memang ditakdirkan rezeki saya...akhirnya ternampak juga sebuah nursery!Cepat-cepat minta myKanda masuk parking.Sorry saya tak hafal nama nurserynya apatah lagi untuk ambil gambar.Masa tu dalam kepala ada satu benda je...dapatkan sebanyak mungkin pokok-pokok idaman!Awal-awal sampai lagi saya dah terpesona dengan koleksi pokok bunga kemboja yang dah agak besar dalam polybeg yang besar..macam-macam variasi warna tersusun di tepi pagar nursery.Saya teringin nak sambar satu..harga yang dioffer pun RM35 aje sepokok.Saya sanggup!Kemudian nampak pokok bunga lain yang ada dalam wishlist..then pokok bunga idaman yang lain pulak..dan juga pokok yang menjadi kegilaan saya yang saya tak sangka akan dapat dengan harga semurah yang ditawarkan..and the list go on!!Ya Allah...ku rasa bagaikan berada di Jannah-Mu! Rasa macam tak jejak kaki saya ke bumi sepanjang berada di nursery tu...terawang-awang dan memang dah lupa daratan dunia nyata! :D

(bersambung ke Part 2)

No comments:

Post a Comment

Harap dapat beri tunjuk ajar dan berkongsi ilmu dengan saya :)