Bleeding Heart by Shabbyblog

Friday 5 July 2013

Warna-warni Petang Jumaat

~ Salam alaik ~

Damainya hati apabila kepulangan disambut warna-warna ceria bunga-bungaan yang kembang di laman setelah seharian berjauhan dari baiti jannati(rumahku syurgaku).

Penat dan stress pun berkurangan dan menjauh, kegembiraan bertambah dan ketenangan menjengah ke kamar hati :) wah wah wahhh cam berpuisi lak.

Sekadar coretan kenangan sementara bunga-bunga kesayangan masih subur, sihat dan gembira.

Bunga raya size M warna putih "red throat", beli kat nursery di Sg. Buloh hari tu :)
Yang warna kuning tak de yang mekar hari ni.

Berikut adalah warna-warna Dianthus dari 2 pasu kecil yang dibeli dari nurseri kat Sg. Buloh.









 

 Bunga HSM
 

Rupa-rupanya si Melur a.k.a Jasmine ada dua kuntum yang kembang hari ni,tapi dah gugur ke daun mungkin sebab hujan lebat yang turun petang tadi

Saya masih tak tahu nama bunga ni lagi. Kembang yang pertama semenjak dibawa pulang dari nursery di Sg. Buloh

Zinnia pink yang masih mekar :) 

Zinnia merah yang makin menguncup.Lama mekarnya, sejak minggu lepas lagi :) 

Bunga Angel's Trumpet tinggal sekuntum ni je kat pokok,yang lain dah gugur. Kalau yang ni gugur nanti, entah bila baru dapat tengok bunganya yang baru. Mekarnya cuma sebentar.

 Cosmos oren terang, kultivarnya masih belom sempat check :D
Tinggal yang ni je tengah mekar, yang lain macam yang interframe kat background tu dah layu.
Nak kena check cara kumpul benihnya pula, sayang nanti bunga yang dah layu jadi sia-sia.

 Cosmos warna oren "two-tone",hehe. Perhatikan yang kat tengah-tengah tu pun lain dari Cosmos oren terang kat atas,padahal kedua-dua bunga dari pokok dalam polybeg yang sama. Mungkin ada 2 pokok dalam satu polybeg tapi saya tak perasan. Bila ambil gambar macam ni baru perasan :) Bagus juga amalan merekod dengan gambar ni kan.

 Satu-satunya bunga telang yang kembang hari ni. Pokok bunga telang saya masih sedang belajar berbunga. Tiap-tiap kali berbunga saya kutip pada petangnya sebab ikut petua Diana KBB agar pokoknya makin galak berbunga.

Akhir sekali, warna yang "rustic" sikit dari bunga melur yang sudah layu di pokoknya.Bunga melur yang berlapis-lapis macam bunga ros ni, yang kembang pada malam saya "angkut" pulang dari nursery di Sg. Buloh. Haruman semerbaknya pada malam tu tak kalah dengan bunga HSM dari dua pokok yang tengah kembang juga. Saya petik bunga yang makin layu ini, mungkin amalan "dead heading" akan membantu dan menggalakkan ia terus berbunga.

No comments:

Post a Comment

Harap dapat beri tunjuk ajar dan berkongsi ilmu dengan saya :)