Bleeding Heart by Shabbyblog

Wednesday 3 July 2013

"Anak-anak" ditinggal "Ibu"

Salam alaik :)

Malam nak bertolak ke KL, risau sungguh hati nak tinggalkan "anak-anak" walaupun untuk sehari cuma.Oh hati Ibu sungguh berat sekali...macam-macam bermain di fikiran.Nanti kucing datang kacau la...serangga perosak bermaharajalela la..."anak-anak" kehausan la..."anak-anak" rindu "ibu" la.

Agak mengarut tak? :)

Saya dah cuba set up kan self-watering untuk kebanyakan pokok-pokok yang ditanam dan dibela,tapi ada juga yang tak sempat siapkan.Sebelum masuk kereta dan bertolak, sempat lagi tu terbongkok-bongkok refill semua bekas air self watering. Yang ditanam kat tanah area tiang elektrik,saya siram lagi sekali sampai lencun.

Jaga diri sendiri ye..harapnya takde apa-apa berlaku.(pesan saya dalam hati).

Mmuahh Zinnia..mmuahh ros jepun semua.. (over la pulak)

Sempat juga berdoa, semoga Allah mengasihani tanaman-tanaman ini lalu menurunkan hujan rahmat :)

Tengah malam tadi,sampai je depan rumah,saya yang jadi driver terus turun dan jenguk "anak-anak".

Beginilah keadaan mereka...gambar diambil pagi tadi bila dah cerah.

Dua beradik ni hampir terbongkah,malam tadi runduk hampir menyapu lantai simen.Pagi ni saya sanggakan supaya tegak semula.

Angel's Trumpet pun sama nasibnya.Dah tak tegak macam mula-mula "adopt"


Yang kecik-kecik ni lagi kesian..alas dalam kereta yang saya jemur dipagar diterbangkan angin dan menghempap pasu mereka.Habis kena "penyek" tapi kagumnya,semua sihat dan segar :)

Dari keadaan tanah sekitar yang basah dan hasil interview jiran, tahulah saya yang hujan rahmat betul-betul turun,malah mencurah-curah dengan angin kuat sampai terbang pula alas kaki dalam kereta yang saya jemur di pagar,haha.

Alhamdulillah,walaupun ada sedikit "casualties" seperti di atas,keadaan yang lain-lain cukup membahagiakan. Segar dan sihat sangat-sangat.Pagi tadi tak perlu siram pun tak apa,tanah sangat moist malah agak basah. Subhanallah..sesungguhnya Allah Maha Mendengar, walaupun cuma doa seorang "ibu" untuk "anak-anaknya",tapi telah dimakbulkan,InsyaAllah.

Allahuakbar! :)


Anak pokok Zinnia ada yang hampir terbongkah nampak akar,tapi yang lain-lain kelihatan segar gembira dan makin besar.Ros jepun pun makin gemuk dan sihat :)

No comments:

Post a Comment

Harap dapat beri tunjuk ajar dan berkongsi ilmu dengan saya :)