Bleeding Heart by Shabbyblog

Saturday 13 July 2013

Gara-gara aphid

Saya benci aphid.Sampai hati dorang pakat serang pokok ros jepun gantung saya ramai-ramai.Patut la saya tengok ros jepun tu sejak balik dari Sg. Buloh cam tak berapa sihat aje.Ingatkan sebab ros jepun homesick kat Sg. Buloh.Ingatkan sebab belum dapat sesuaikan diri dengan local climate kat laman kami lagi.

Kebetulan,time cuba petik sekuntum nak kasi kat baby girl saya yang berkenan kat ros jepun tu,saya perasan ada makhluk itam-itam lekat kat jari saya dan kelopak bunga.Apa ni?Saya tengok dekat-dekat,rupanya aphid!Kensel kasi hadiah bunga kat baby girl saya.Terus saya capai botol racun organik saya dan sembur satu pasu!

Belek bunga ni ada,belek batang yang lain,pun ada,Hampir satu pokok kena infection.Patutla si semut itam-itam yang jalan laju-laju (gelaran kami kat semut spesis ni) tu rajin bebenar turun naik pokok bunga ros jepun dalam pasu ni.Rupanya sebab ada aphid di sebalik daun dan bunga!

Saya sembur berkali-kali.Semua celah bunga dan daun,asal nampak hitam je ngan semut-semut saya belasah sembur.Eiii geram sangat.Kesian pokok ros jepun comel saya!

Tetiba,saya perasan ada calitan merah kat botol spray.

Kemudian kat ibu jari tangan saya juga.

Alamak,kulit ibu jari tangan yang pecah-pecah tu dah jadi makin teruk!hohoho :D


Ni maunya 4,5 hari jugak baru baik

Kulit tapak tangan belah kanan memang macam ada simptom eczema.Kulit jadi gatal-gatal kemudian pecah atau terbelah macam kena toreh pisau walaupun garu sikit je,apatah lagi garu macam tak hengat.Tapi saya ni tak peduli sangat dengan penyakit kulit diri sendiri.Waktu berkebun pun kadang-kadang tak pakai glove cuma pakai protection losyen ja.Abis tu,time basuh pinggan dan baju dah la kena pakai rubber glove,nak berkebun pun berglove-glove jugak,leceh aihh..malas nak sarung bukak sarung bukak.

Tapi lepas kena macam ni,dah tau pedihnya macam mana bila kena perahan asam limau masa masak tom yam putih petang tu,perghhh...ampun taknak buat lagi dah perangai malas tu :D

Ni sume aphid punya pasal la ni!(aphid jugak yang salah)

No comments:

Post a Comment

Harap dapat beri tunjuk ajar dan berkongsi ilmu dengan saya :)